Zabrzańskie pocztówki przedwojenne
1 |
Z Placu Dworcowego na ulicę 3 Maja można było wejść schodami. Przy obmurowaniu schodów widocznych na pocztówce zamierzano wybudować w 1927r. sklepik z papierosami. Projekt i plany wykonał architekt i mistrz budowlany Richard Kwapulinski. Do realizacji projektu jednak nie doszło.
Stempel pocztowy z 1914r.
|
2 |
Ręcznie kolorowana kartka której głównym elementem są wybudowane w 1910r. schody prowadzące z placu Dworcowego (Bahnhofsplatz) na ul: 3-go Maja. (Dorotheenstr.) Na cześć saksońskiego polityka Heinricha von Brühl (1700-1763) nazwano je "Tarasami Brühl`a" wzorując się na Dreźnie.
Pocztówka była w obiegu w 1912r.
|
3 |
A to oryginał, niekolorowana pocztówka. Wydana bez podania wydawcy, w przeciwieństwie do kartki z tym samym zdjęciem ale ręcznie kolorowanej. Na drugim planie z lewej strony okazała kamienica kupca żelaznego Isidora H. Lewina stojąca niejako u wejścia do niegdyś samodzielnej części miasta; koloni "Dorota". |
4 |
Jeszcze jedno ujęcie fotogenicznych schodów z placu Dworcowego. Bardzo ciekawa jest konstrukcja oświetlających je sześciu latarni. Pod schodami znalazły miejsce szalety publiczne. Pocztówkę wysłano w 1920r. z Zabrza do Gelsenkirchen w Zagłębiu Ruhry. |
5 |
Dworzec kolei żelaznej wybudowany w 1845 roku miał ogromne znaczenie w przyszłym przekształceniu się Zabrza w duże miasto przemysłowe. Dworzec stanął na przedłużeniu pierwszej linii kolejowej z Wrocławia do Opola. W okresie międzywojennym Zabrze było stacją graniczną, a w zabudowaniach dworca mieścił się punkt odprawy celnej. Dzisiejszy dworzec powstał w roku 1967.Pocztówka bez obiegu pocztowego. |
6 |
Na tej pocztówce z lat 30/40 - stych sądząc po samochodach, a wydanej ponownie po wojnie w Niemczech, widać dokładnie że zabrzański dworzec prezentował się jak klocki Lego. Składał się z wielu różnych budynków, w różnym stylu, czasie i wysokości zbudowanych. Ten mankament usunięto dopiero po wojnie gruntownie go w latach 1967 - 67 przebudowując.Wydawca: Schöning & Co + Gebrüder Schmidt - Lübeck |
7 |
Na pocztówce przedstawiono panoramę miasta z dworcem kolejowym na pierwszym planie. Ze względu na zwiększenie ilości pociągów towarowych przyjeżdżających i odjeżdżających z Zabrza dworzec został rozbudowany (widoczna jaśniejsza część budynków). Po lewej stronie most nad torami kolejowymi. Widok od strony północnej.
Stempel pocztowy z 1899r.
|
8 |
Układ peronu i zadaszenie nie uległy zmianie do dzisiaj. Przebudowa dworca nastąpiła w okresie do I wojny światowej. Pierwotnie nie zadaszony peron przylegał bezpośrednio do budynku, a na drugi tor przechodziło się po prostu przez pierwszy. Na odwrocie znajdujemy niemieckojęzyczną pieczęć z napisem: Russisch-Polen. Tak nazywano w Cesarstwie Niemieckim ziemie polskie znajdujące się pod zaborem rosyjskim, które w czasie I wojny światowej zdobyte zostały przez armię niemiecką.Wydawca: Orginalduck 1 Reinicke & Rubin, Dresden. |
9 |
W latach trzydziestych kolej była nie tylko w Zabrzu najważniejszym przewoźnikiem osób i towarów.
Na obecnym parkingu między dworcem a placem Warszawskim odstawiano wagony na siedmiu istniejących tam
Bocznicach. Zlikwidowano je pod koniec lat sześćdziesiątych. Do wyładunku używano widocznego tam dźwigu.
Wydawca: Schöning & Co + Gebrüder Schmidt - Lübeck |