www.zabrze.aplus.pl

Moje Zabrze

Zabrzański dworzec kolejowy

/ 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 /

Dzięki wybudowaniu kolei i dworca pojawił się w Zabrzu pierwszy urząd pocztowy. W roku 1851 dnia 1 lipca uruchomiono pod kierownictwem inspicjenta dworca pana Giersberg ekspedycję pocztową II klasy. Zezwolenia na to wydał dyrektor naczelny Poczty w Opolu o nazwisku Albinus.

A oto treść tego zarządzenia z jednoczesnym uzasadnieniem tej decyzji w tłumaczeniu z języka Niemieckiego:

Z dniem 1 lipca będzie w okręgu Dyrekcji Głównej Poczty (w Opolu) nowo utworzona:

1. Ekspedycja pocztowa w Zabrzu, na przystanku Kolei Górnośląskiej.

W Zabrzu i Rudzie będą od dnia 1 lipca zatrzymywać się regularnie wszystkie pociągi i dla tego mogą one być wykorzystywane do przewożenia poczty.

Opole, dnia 21 czerwca 1851 r.
Dyrektor Naczelny Poczty   
Albinus                

W pierwszych latach eksploatacji kolej ta nie zatrudniała wielu pracowników. Dokładniejsze dane o zatrudnieniu istnieją od momentu przejęcia administracji przez urzędników państwowych w dniu 1 stycznia 1857 roku, a więc jeszcze przed pełnym upaństwowieniem Kolei Górnośląskiej. Pierwszym urzędnikiem państwowym kolei z funkcją zawiadowcy dworca Zabrze został z dniem 1 stycznia 1857 inspektor kolejowy von Treyden. W roku 1860 do personelu stacji zaliczali się: 1 kontroler stacyjny, 1 asystent stacyjny, 1 ekspedytor towarowy, 1 asystent, 1 bagażowy, 1 portier, 2 nastawniczych i 1 stróż nocny. W 1871 dworzec zaczęto zaopatrywać w gaz z wybudowanej w 1868 roku w Zabrzu gazowni i zabłysły na nim gazowe latarnie.

W 1902 roku dworcowa restauracja prowadzona była przez małżeństwo Wilhelm i Selma Schaefer.

Dworzec przed rokiem 1915.

Dworzec przed rokiem 1915.

W roku 1912 zawiadowcą stacji był pan Groebner, asystowali mu starsi asystenci kolejowi Schwieder i Luedicke. Na dworcu zatrudnieni byli ponadto: 1 młodszy asystent, 1 telegrafista, 4 rozrządowych, 1 Wagenmeister (odpowiedzialny za stan techniczny wagonów), 1 portier, 4 konduktorów, 11 nastawniczych (odpowiedzialnych za zwrotnice), 4 maszynistów lokomotyw i 6 palaczy. 4 osoby zatrudnione były w kasie i przy sprzedaży biletów.

Za ekspedycję towarową odpowiedzialny był zawiadowca dworca towarowego pan Spalding, do pomocy miał dwunastu pracowników. Za odcinek drogowy (Bahnmeisterei) odpowiedzialnych było dwóch pracowników.

Wycinek z księgi adresowej Zabrza z roku 1912 dotyczący pracowników dworca Zabrze oraz przystanku Dorotheendorf (ulica 3-go maja) i punktu załadunkowego Guidogrube (kopalnia Guido) z wymienieniem funkcji i nazwisk

Wycinek z księgi adresowej Zabrza z roku 1912 dotyczący pracowników dworca Zabrze oraz przystanku Dorotheendorf (ulica 3-go maja) i punktu załadunkowego Guidogrube (kopalnia Guido) z wymienieniem funkcji i nazwisk

Bardzo ważnym dla Górnego Śląska i Zabrza wydarzeniem był podział tego terenu w wyniku plebiscytu. I tak w roku 1922 na jego skutek rozpadł się powiat zabrzański (9 gmin znalazło się w granicach Polski), a Zabrze stało się miejscowością graniczną, co przyśpieszyło nadanie mu praw miejskich. Wraz z podniesieniem rangi miejscowości stał się dworzec zabrzański dworcem granicznym między Polską a Niemcami. Pociągnęło to za sobą konieczność wybudowania nowego elementu dworca w postaci budynku dla urzędników Agencji Celnej PKP.

Szczegóły prawne i techniczne ruchu granicznego, również na kolei, uregulowane zostały w polsko-niemieckim Układzie o Górnym Śląsku z dnia 15 maja 1922 roku.

Szukaj

Menu

Dobrze wiedzieć

Przepływająca przez Zabrze rzeka "Bytomka" pierwotnie nazywała się "KACZAWA". Ta staropolska nazwa wyparta została przez niemiecką "Beuthener Wasser" (Bytomska Woda, gdyż źródło ma w Bytomiu). Już sławny polski kronikarz Jan Długosz wspominał o "Kaczawie". Po wojnie nie wrócono do tej historycznej nazwy, jedynie do spolszczonej nazwy niemieckiej.

Dobrze wiedzieć

W grudniu 1924 roku odnotowano w Zabrzu przerwanie linii tramwajowej nr 4 przekraczającej w Porembie granicę polsko-niemiecką. Powodem tego było pęknięcie tam przy ulicy Wolności (Kronprinzenstrasse) głównego wodociągu zaopatrującego Zabrze i okolice w wodę z Zawady. Pasażerowie zmuszeni byli w miejscu awarii do przesiadki i odbycia części podróży piechotą. W Zabrzu wystąpiły trudności w zaopatrzeniu w wodę.

____________________________

Aż do końca lat trzydziestych posiedzenia rady miasta Zabrze odbywały się w auli szkolnej! Była to szkoła przy obecnym placu Warszawskim. Powodem tego była ciasnota w starym ratuszu Zabrza przy ul: Miarki. Biura urzędu miasta rozrzucone były w kilku budynkach Zabrza. Sytuacji tej zaradziło dopiero wybudowanie nowego ratusza przy ulicy Powstańców Śląskich, który służy władzom miasta Zabrze do dziś.

Dobrze wiedzieć

Tylko jedna ulica w Zabrzu nosi imię ewangelickiego duchownego. Na osiedlu Jodłowa jest ulica imienia ks. Andrzeja Hauptmana. Był on proboszczem parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Zabrzu w latach 1969-98. W roku 1996 wybrano go na prezesa Synodu Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce. Synod jest najwyższą władzą w kościele ewangelicko-augsburskim, do którego należy w Polsce ok. 75 tys. wiernych.

Zobacz również

Zabrze MakoszowyZabrze Makoszowy

Gwałtowne odejście od rolnictwa oraz uprzemysłowienie w Makoszowach, rozpoczyna się wraz z budową kopalni. W 1900 roku pod Makoszowami rozpoczęto budowę dwóch szybów, zwanymi "Szybami Zero". Wydobycie węgla rozpoczęto w kwietniu 1906 roku. Zatrudnionych było ponad 4.500 górników. Makoszowy w 1904 roku...

więcej»