Dzielnice Zabrza
Biskupicki dworzec powstanie swoje zawdzięcza berlińskiemu przemysłowcowi Albertowi Borsig, który od 1854 roku po wydzierżawieniu od hrabiego von Ballestrem pól górniczych i wykupieniu gruntów od gminy, przystąpił do budowy wielkiego kompleksu górniczo - hutniczego nazwanego później "Borsigwerk".
27 października 1872 Zakłady Borsiga otrzymały połączenie kolejowe normalnotorowe wraz z otwarciem przez Oberschlesische Eisenbahn AG linii Królewska Huta-Bytom-Biskupice-Gliwice. Jest to również data oddania do użytku dworca kolejowego usytuowanego na północ od nich, na terenie nazywanym przez miejscową ludność "żydowiną". Otrzymał on oczywiście nazwę "Borsigwerk". W tym samym roku uruchomiono też borsigowską stalownię, a wieś Biskupice liczyła sobie ok. 6000 mieszkańców.
Drugim otwartym w tym samym czasie był leżący na tej samej linii dworzec Zabrze-Północ (Ludwigsglück) położony w pobliżu kopalni "Ludwik".
Niestety oba dworce znajdowały się w sporej odległości od najbliższych osiedli co utrudniało ich mieszkańcom korzystanie z dobrodziejstw kolei.
Dworzec Borsigwerk przeznaczony był do obsługi bardzo intensywnego ruchu towarowego i skromniejszego osobowego. Ilość przewozów osobowych nie była początkowo zbyt duża gdyż większość zatrudnionych w zakładach Borsiga mieszkała na miejscu w wybudowanej dla nich koloni robotniczej "na Borsigwerku", którą zamieszkiwało ok. 2800 pracowników. Jej budowę rozpoczęto w 1867 roku.
Budynek dworca zaprojektowano w typowym dla Górnego Śląska stylu, z czerwonej cegły, z elementami architektury gotyckiej i spadzistym dachem. Wybudowano go symetrycznie, z dwukondygnacyjną częścią środkową i dwoma niższymi skrzydłami, przy czym wyższe skrzydło wschodnie odbiega stylistycznie od reszty budynku i dobudowano je później, po roku 1900. Wejście główne umieszczono po północnej stronie w środkowej części. Na fasadzie budynku zauważymy wiele elementów ozdobnych. Cześć centralna posiada po obu stronach na szczycie ozdobne neogotyckie okrągłe okna w formie czterolistnej koniczyny, pod nimi zaś podwójne okna rozdzielone półkolumną. Pod dachem wzdłuż całego budynku ułożono ceglaną arkaturę, widoczne są także gzymsy i ceglane półkolumny.
W środkowym budynku na parterze znajdowały się poczekalnia, kasy i toalety. Na piętrze niegdyś kolejarskie mieszkania, ale z czasem zamieniono je na biura. W dwóch skrzydłach zaś pomieszczenia magazynowe, gospodarcze oraz biura. Obok znajduje się jeszcze mały magazynek, w którym pierwotnie znajdowały się dworcowe toalety.
Na starej pocztówce z okresu międzywojennego widzimy, że budynek dworcowy znajduje się na wspólnym poziomie z jego peronami. Później tory przeniesiono na nasypy kolejowe i umieszczono wyżej. Być może w wyniku działalności górniczej nastąpiło tu zapadnięcie się terenu, na co może wskazywać zabezpieczenie budynku kotwiami widocznymi na jego fasadzie.
Obecnie budynek usytuowany dość nietypowo względem czterech peronów stacji, bo poniżej ich poziomu. Kanty peronów znajdują się na wysokości mniej więcej pierwszej kondygnacji dworca i jest on znacznie przez nie przysłonięty.
W bezpośrednim sąsiedztwie dworca znajdował się niegdyś szyb wentylacyjny
Głównym dojściem do stacji jest prowadząca między torami droga o długości około 400 metrów odgałęziająca się od ulicy Ziemskiej (Bergwerkstrasse) przy przejeździe kolejowym. Dochodząc do dworca znajdujemy się w wąwozie pomiędzy peronami stacji. Po stronie północnej schodami wejść można na perony 3 i 4, po południowej na perony 1 i 2.
Dworzec nie posiadał przejść podziemnych ani kładek. Na odleglejsze perony przechodziło się po prostu w wyznaczonych miejscach przez tory. Ulica Ziemska była niegdyś gęściej zabudowana, a z 19 stojących na niej domów w 1938 roku 18 należało do kolei i zamieszkiwali w niej jej pracownicy. Świadczy to o natężeniu pracy na dworcu Borsigwerk i o jego znaczeniu dla okolicznego przemysłu. Od maja 1880 pociągi rozpoczęły kursować na nowo otwartym odcinku Pyskowice - Borsigwerk. Na tej linii leżał również dworzec w Mikulczycach. Dworzec Borsigwerk stał się od 1895 roku punktem stycznym z koleją wąskotorową. W październiku 1899 osiągnęły go tory linii towarowej z Rudy Chebzia.
Okres, w którym dworzec Borsigwerk nabrał wyjątkowego znaczenia dla przewozów towarowych regionu a nawet całych Niemiec rozpoczął się od roku 1922, gdy stał on się dworcem granicznym i celnym na nowo wytyczonej granicy Polsko - Niemieckiej. Gmina Biskupice liczyły sobie już ponad 17 tyś. mieszkańców. Tu spotykały się najważniejsze linie kolejowe prowadzące z Wrocławia, Opola i Kamieńca Ząbkowickiego. W dalszym swym przebiegu, Chebzie (Morgenroth) - Katowice - Mysłowice, linia ta była główną osią transportu największego regionu przemysłowego przedwojennej Polski; wschodniego Górnego Śląska. Graniczny ruch kolejowy uregulowała polsko - niemiecka umowa o Górnym Śląsku, w której mowa jest również o utrzymaniu granicznych mostów kolejowych. Jeden z nich, murowany na rzece Bytomce, znajdował się na szlaku towarowym Borsigwerk - Chebzie. Za utrzymanie go odpowiadała strona polska. Przez biskupicki dworzec przewożono do Polski towary z całego terenu Niemiec, w tym z portów morskich Bremy, Hamburga i Szczecina.