Zabrze Makoszowy - Dworzec kolejowy

Opracowanie - Andrzej Dutkiewicz
Grudzień 2011 roku

Na linii 156 wydłużono potem trasę pociągów aż do Chałupek na czeskiej granicy (przez Rybnik i Wodzisław Śl.). Odpowiadało to połączeniu uruchomionemu w latach 40-tych do Bohumina. Tu kursowało od i do Makoszów też około 10 par pociągów, choć większość na krótszych trasach.

Zabrze Makoszowy - Dworzec kolejowy

Zabrze Makoszowy - Dworzec kolejowy

Rozkład jazdy z roku 1981/82. Linia 156.

Z czasem ilość pociągów była coraz mniejsza, w latach 90-tych rozkład jazdy podawał już tylko połączenie do Rybnika. Z Makoszów wyjeżdżało osiem pociągów, a przyjeżdżało sześć.

Zabrze Makoszowy - Dworzec kolejowy

Rozkład jazdy z roku 1990/91. Linia 156.

Również na linii 155 częstotliwość kursowania pociągów malała. W roku 1981/82 obsługiwało ją jadąc przez Makoszowy dziesięć par pociągów, dwa tylko w dni robocze.

Zabrze Makoszowy - Dworzec kolejowy

Rozkład jazdy z roku 1981/82. Linia 155.

Dziesięć lat później było ich już dwie pary mniej, choć kursowały codziennie.

Zabrze Makoszowy - Dworzec kolejowy

Rozkład jazdy z roku 1990/91. Linia 155

W okresie powojennym dokonano dwóch dużych inwestycji związanych ze stacją. Pierwszą było wyburzenie budynku stacyjnego i wybudowanie nowego, funkcjonalnego, ale niestety zupełnie pozbawionego wartości architektonicznych. Oprócz biur była tu poczekalnia i kasa biletowa. Budynek ten istniał jeszcze kilka lat po zawieszeniu przewozów osobowych przez stację Makoszowy i wyburzono go pod koniec września 2011 roku. Stał on przy ulicy Gawrona 8. Na obu peronach pojawiły się zadaszenia i ławki dla podróżnych.
Drugą była elektryfikacja linii kolejowych przechodzących przez stację. Linię 155 Katowice-Ligota -Gliwice, przez Rudę Kochłowice, Wirek, Halembę, Bielszowice, Zabrze-Makoszowy, Gliwice-Sośnicę o długości 29 km przekazano dnia 8 września 1977 roku do eksploatacji jako całkowicie zelektryfikowaną. Linię 156 Zabrze-Makoszowy, Przyszowice, Gierałtowice, Knurów, Szczygłowice, Leszczyny o długości 23 km elektryfikowano w dwóch etapach. W 1984 roku 8 kilometrowy odcinek z Makoszów do Gierałtowic. 30 września w 1986 roku następny 17 kilometrowy z Gierałtowic do Leszczyn.
Był to szczytowy punkt rozwoju stacji i linii. Potem następował już tylko zmierzch makoszowskiej kolei. Pociągami między Zabrzem-Makoszowy a Rybnikiem podróżowało wielu pracowników kopalń "Makoszowy", "Knurów" i "Szczygłowice". Od roku 1990 ilość pracujących tam ludzi znacznie się zmniejszyła. Łatwiej dostępne samochody sprawiły że przesiadło się do nich wielu byłych pasażerów kolei. To i restrukturyzacja śląskiego przemysłu sprawiły że wożono tam coraz mniej ludzi i towarów. Również na linii Katowice Ligota-Gliwice ubywało pasażerów i ruch pociągów osobowych stawał się coraz bardziej nierentowny. Dnia 27 maja 2000 roku wstrzymano ruch pasażerski na odcinku od Katowic Ligoty do Makoszów. Między Makoszowami a Gliwicami w dniu 23 czerwca tegoż roku. Tego samego dnia zakończono przewozy osobowe na całej linii Zabrze Makoszowy–Leszczyny. Dworcowy budynek rozebrano we wrześniu 2011 roku, a więc jedenaście lat później. Perony i wiaty niszczeją powoli, ale jeszcze są.

Stacja służy obecnie tylko ruchowi towarowemu.

Zdjęcia dworca w roku 2002


Zabrze Makoszowy - Dworzec kolejowy Zabrze Makoszowy - Dworzec kolejowy

Zabrze Makoszowy - Dworzec kolejowy Zabrze Makoszowy - Dworzec kolejowy

Zdjęcia dworca w roku 2012


Zabrze Makoszowy - Dworzec kolejowy Zabrze Makoszowy - Dworzec kolejowy

www.zabrze.aplus.pl - historia, zdjęcia, pocztówki

Szukaj

Menu

Dobrze wiedzieć


Dobrze wiedzieć


Losowe zdjęcie

Dobrze wiedzieć

Dobrze wiedzieć

Zobacz również