Zabrzańskie place
1 |
Dworzec kolei żelaznej wybudowany w 1845 roku miał ogromne znaczenie w przyszłym przekształceniu się Zabrza w duże miasto przemysłowe. Dworzec stanął na przedłużeniu pierwszej linii kolejowej z Wrocławia do Opola. W okresie międzywojennym Zabrze było stacją graniczną, a w zabudowaniach dworca mieścił się punkt odprawy celnej. Dzisiejszy dworzec powstał w roku 1967.Pocztówka bez obiegu pocztowego. |
2 |
Na tej pocztówce z lat 30/40 - stych sądząc po samochodach, a wydanej ponownie po wojnie w Niemczech, widać dokładnie że zabrzański dworzec prezentował się jak klocki Lego. Składał się z wielu różnych budynków, w różnym stylu, czasie i wysokości zbudowanych. Ten mankament usunięto dopiero po wojnie gruntownie go w latach 1967 - 67 przebudowując.Wydawca: Schöning & Co + Gebrüder Schmidt - Lübeck |
3 |
Na pocztówce przedstawiono panoramę miasta z dworcem kolejowym na pierwszym planie. Ze względu na zwiększenie ilości pociągów towarowych przyjeżdżających i odjeżdżających z Zabrza dworzec został rozbudowany (widoczna jaśniejsza część budynków). Po lewej stronie most nad torami kolejowymi. Widok od strony północnej.
Stempel pocztowy z 1899r.
|
4 |
Układ peronu i zadaszenie nie uległy zmianie do dzisiaj. Przebudowa dworca nastąpiła w okresie do I wojny światowej. Pierwotnie nie zadaszony peron przylegał bezpośrednio do budynku, a na drugi tor przechodziło się po prostu przez pierwszy. Na odwrocie znajdujemy niemieckojęzyczną pieczęć z napisem: Russisch-Polen. Tak nazywano w Cesarstwie Niemieckim ziemie polskie znajdujące się pod zaborem rosyjskim, które w czasie I wojny światowej zdobyte zostały przez armię niemiecką.Wydawca: Orginalduck 1 Reinicke & Rubin, Dresden. |
5 |
Na tej pocztówce z roku około 1900 widzimy jeszcze oryginalny, pierwotny układ peronów. W kilka lat później do budynku przymocowano zadaszenie pozwalające podróżnym stojącym na peronie schronić się przed deszczem.
Stempel pocztowy z 1903r.
|